Monday, December 8, 2008

Pic: Lembu dari Era yang cerah sikit tu..

ISNIN 8 DEC 2008

"Berkorban , apa saja...harta atau cuti raya....."..hehehe..lagu ni liriknya cam kena jer ngan Adi..yup..Selamat Hari Raya AidilAdha untuk semua pembaca blog Adi ni. Sebetulnya Adi dah balik ke kampung dari hari Jumaat lepas...seronok balik nak beraya...tup tup balik ke kampung demam la pulak..makan panadol dan tido ..makan...tido ..makan jer la..nasib baik hari Ahad reda sikit..cuma pening-pening la...

Pic: Cubaan untuk menjatuhkan lembu dari ERA

Hari ni Adi kena pergi ke Taman Seri Medan Jaya , Sijangkang ..1st time seumur hidup raya tidak bersama keluarga, nasib baikla raya Aisiladha jer..bukannya tak meriah kat kampung ..tetapi tahun ni kat kampung Adi pun takde ibadah korban dilakukan..tak tahu la..mungkin takde orang nak buat korban la kan...jadi Adi rasa ok jugak la..( memujuk hati...)

Pic: Lepas Adi ambik gamabar ni..terus Adi 'terkam' lembu ni cam Crocodile Hunter..hehehe

Bangun subuh terus berkemas dan sarapan dengan mak ngan abah..lepas tu mintak izin dari mak dan abah...bertolak la..tapi sebelum bertolak ke Sijangkang..Adi singgah dulu kat surau..menunaikan solat sunat AidilAdha..yup...sekurang kurangnya lepas solat sunat raya pun dah puas hati..huhuhu

Pic: Tanda di mana lembu dari Era berada..

Habis jer solat , Adi terus bergegas ke Sijangkang. pagi ni hujan memanjang dan agak lebat jugak. So drive kena hati hati la..sebab jalan basah...masa Adi bertolak dari Tg Karang jam dah pukul 850pg....hmmm ada masa sejam untuk sampai ke Sijangkang..yup..ok kot..sempat sampai sebab jalan pun lengang..cuma basah jer la...

Pic: Hujan dan lecak mewarnai majlis hari ni...

Alhamdulillah, Adi sampai ke Taman Seri Medan Jaya dalam pukul 10pagi...upacara baru jer nak bermula..Alhamdulillah Adi sempat sampai. Era menyedekahkan seekor lembu kepada penduduk taman ini yang mengundi di ERA.

Pic: Dengan kanak-kanak yang seronok menyaksikan upacara korban hari ini..

Walaupun hujan turun mencurah curah..tapi majlis tetap di jalankan dengan meriah sekali..sebab ramai penduduk kampung yang turun..

Lembu yang ERA sedekahkan di sembelih dahulu ...maka tugas pertama kami ialah untuk "menjatuhkan" lembu itu..lembunya tidak la besar sangat..tetapi lembu tu agak liar dan juga garang..tak boleh duduk diam...ambil masa juga nak jatuhkan lembu itu...bila satu ketika lembu tu terjatuh....dan tukang sembelih menjerit..pegang lembu tu..entah cam mana..Adi lak yang lompat atas lembu tu cam "Crocodile Hunter"..hahaha...semua orang dok sorak Adi pegang badan lembu tu sensorang..alahai...time ni rasa takut pun ada jugak ooo..sebab tali kat kaki lembu tu cam nak terlerai jer..alamak...nasib baik dah makin ramai yg himpap lembu tu dan juga ada org kemaskan balik ikatan kat kaki lembu tu, kalau tak...nyaya Adi kena penerajang kaki lembu tu...lepas semua kaki lembu tu dah terikat dan dah terbaring di posisinya..adi mengundurkan diri...dalam hati...cam tak caya lak ...boleh terbang himpap badan lembu tu sensorang tadi..hahaha..nasib baik la semuanya selamat..hahaha...

Pic: Selepas sembelih..kenalah lapah daging tu..cepat dan pantas mereka bekerja.


Lembu itu akan di sembelih oleh YB Dr Yunus B. Hj Hairi. Adi mewakili ERA telah menyerahkan lembu itu dengan akad kepada Yang Berhormat untuk di sembelih sendiri oleh beliau...respect la..YB sendirik yang sembelihkan lembu tu...

Pic: Kaum Ibu "rewang" untuk membuat sup tulang!

Alhamdulillah upacara sembelih lembu dari ERA tu berjalan lancar....1/2 jam lepas tu terus dagingnya di lapah. Actually kat taman ni ada 6 ekor lembu di sembelih..bayang kan betapa meriahnya upacara sembelih lembu raya ni kat sini..walaupun hujan..namun semuanya berjalan lancar..budak budak suka la..dapat main hujan...hehehe...

Terharu dengan kesudian mereka menerima Adi dan skuad Era yang datang pagi ni..sampaikan Adi membuat ucapan dalam bahasa jawa....hahaha..terkejut diarang...jowo totok sudah mari...hahaha...malah masa kami nak balik pun siapa ada pengumuman keberangkatan pulang..alahaiii...segan giler...

Terima kasih kepada YB Dr Yunus B. Hj Hairi...AJK surau Al Ansor , penduduk Taman Seri Medan Jaya yang menerima kunjungan kami dan juga melayan kami dengan penuh mesra dan meriah sekali..huhuhu.. ..dan juga kepada En Anuar yang mengundi taman nya untuk menerima upacara korban ini dari Era . Semoga dengan ini dapat mengeratkan pendengar Era dan pihak Era FM sendiri..AMIN!!!!!

12 comments:

faRah said...

wpun farah tak dpt lembu dri era tpi dpt gak merase dri pihak sinar.fm..acra mcm nie bgus sbnrnyer dpt merapatkn ikatan dj ngn pnduduk2 kmpg..

Anonymous said...

lame dah tak dgr ayat mcm 'lecak' 'rewang'..... caya la adiiiiiiii....

ADIFASHLA said...

Huhuhu..tapi yang Adi tak paham tu..ada jugak yang kata Era ni nak menunjuk nunjuk bila kami buat korban ni..Allah hai...sedih dengan mentaliti orang cam ni...tak buat susah..dah buat pun susah..hehehe..susah betul nak puas kan hati semua orang...sabor jer la...

faRah said...

lah ade jugak org ckp mcm tu ke abg adi??biase r mentaliti org kite kan ade ajer yg tak kena...sabo je r kan..

Nash said...

saba je ye adi...
manusia...
sentiasa x puas ati ngan kebaikan yg kite wat...kn??
adi thun dpn wat kat klang plak...
leh???huhuhu
adi blh x add sy kat ym...nash_skateboyz@yahoo.com...
lame x chat ngn adi kat era...
nape x bls ari nash msg...sdh lor..huhu

edzlin007 said...

sabar abg adi. yang penting kita ikhlas kan... hmm, tengah khusyuk baca, nak tergelak lak part abg adi lompat atas lembu tu. abg adi, kasitau era fm next time buat lagi.

mother of two said...

salam..
kalau blk malaysia suka dengar celoteh u.. tp kat sini susah skit nak access.. anyway... good luck!

Anonymous said...

wah..rugi la x g tmn sri medan aritu..patutla dgr era nk tumbang sekor lembu kt ctu..klu x leh tgk abg adi tunggang lembu 2..huhuhu..

ADIFASHLA said...

bukan tunggang..tapi memegang je..

handmade jewelry said...

i think the archive you wirte is very good, but i think it will be better if you can say more..hehe,love your blog,,,

安徽棋牌游戏中心 said...

Although from different places, but this perception is consistent, which is relatively rare point!

intelligence said...

Good Blog, I think I want to find me, I will tell my other friends, on all!
aoc power leveling