Sunday, May 23, 2010

Rumah Pusaka........


SABTU 15 MEI 2010

Al-Fatihah untuk arwah pakcik Adi, Haji Jumbry Hj Abd Aziz (64 thn) yang juga bekas ketua kampung Sg Tengi Kanan yang meninggal hari ni...Adi pulang ke kampung untuk menziarahi jenazah dan keluarga...Allahyarham meninggal kerana sakit jantung..:(

Rumah pakcik terletak sebelah jer dengan rumah nenek Adi, yang juga rumah Adi suatu masa dulu..
rumah ni telah teguh berdiri sampai 4 generasi keluarga kami dah....so far...:)



Rumah kayu ni memang dah agak lama, arwah nenek duduk sini dulu, pastu pada tahun 1985. Adi dan keluarga duduk dengan nenek, sampailah pada tahun 1989. Walaupun 4 tahun saja Adi tinggal kat rumah ni, tapi banyak sangat kenangan zaman kanak kanak Adi ada kat sini....dari darjah satu sampai darjah 5...pastu Adi pindah ke rumah baru yang dah siap dekat dengan pekan Tg Karang.

Rumah ni telah di ubah suai selepas Adi keluar dari rumah ini, masa Adi tinggal kat rumah ni dulu..ruang dapurnya masih lagi menggunakan atap nipah..:) sejuk jer..:)....teringat kala atap nipah ni bocor..habis bekas tupperwear dan baldi digunakan utk menadah air hujan yg masuk...hahaha...keluarga kami bukan org yang senang senang....

Dulu depan rumah ni ada banyak pokok, pokok manggis, limau, jambu botol..kat tepi rumah pulak ada pokok pokok koko....tapi semua tu dah takde..dah kena tebang dah....:(

Pic: Buaian yg abah buatkan kat bawah rumah...:)

Lama sungguh Adi tak ke rumah ni, bila dapat datang ke sini balik, terus terimbas kenangan lama dulu...hmmm..terdetik dlm hati..."pantas sungguh masa berlalu" ...antara benda yang hampir hampir menyebabkan air mata nak mengalir..bila tengok buaian yang abah Adi buat dulu..Abah Adi kerja sebagai ahli bomba...Abah buat buaian tu dari pili paip bomba yang dah tak pakai sebagai talinya. ...dan di paku dengan sebatang kayu untuk dijadikan tempat duduk.....well buaian tu masih ada di situ...cuma kayu tempat duduknya dah makin reput.....hmmmm....rindu zaman kanak kanak dulu...

alamak air mata bergenang...cepat pakai cermin mata hitam...

Pic: Tetap di hati!!!

Lepas nenek dah tiada, pakcik yang jaga rumah ni, sekarang pakcik dah takde...tak tahu sapa yang nak jaga rumah ni....sedih gak la...mengenangnya....hmm,,,kalaulah Adi ni banyak duit..boleh baik pulih rumah ni...hmmm


Pic:Pemandangan bila tingkap bilik tidur di buka!!


Sebab tu walau kemana kita pergi..kemana kita berada..jgn lupakan asal usul kita....orang kampung..:) so proud to be org kampung....dont you?..

Apa pun bila Adi tengok rumah ni ....tetap abadi dalam hati...Adi rindu kenangan lalu dan dengan arwah nenek Adi!!!....di sinilah zaman kanak kanak ku suatu masa dahulu....di Kg Sg Tengi Kanan Darat, Tg Karang.................


P/s: Emo malam ni..sambil mendengar muzik dr petikan piano....klasik!!

5 comments:

huda said...

takziah abg adi....huda pun baru jugak kehilangan nenek tersayang....teramat sedih bila time dia hempus nafaz terakhir, huda tiada di sisi.... waaaaaaaaaaaaaaaa nk blk kg.....

ADIFASHLA said...

hahaha...awak lak yg nak balik kg yer...hahaha

edzlin007 said...

Takziah abang adi, Al-Fatihah buat arwah.

bestnya duduk kampung.

dilaOHdila said...

salam takziah...

** kak dilla baru taw adi ngan ayu sedara rupanya.

ADIFASHLA said...

sepupu....