Tuesday, September 6, 2011

Jenjalan malam raya dengan mak....ke rumah pusaka embah..

Pic: Sepupu, mak dan makcik sedang berborak.

ISNIN 29 OGOS 2011


Habis kerja kat Astro Bukit Jalil, Adi terus shoot balik ke Tg Karang. Dalam on d way nak sampai ke rumah tu, Adi sempat melencong masuk ke area kamupung arwah nenek Adi kat Kg Sungai Tengi Kanan. Kalau dari pekan Tg Karang jauhnya cuma 5km sahaja. Saja masuk kampung kot kot terjumpa kawan kawan melepak di malam malam raya macam zaman zaman semua muda belia dulu...hahaha...sayangnya takde la...


Pic: Ruang dapur.

Jadi terus balik lah ke rumah lah, masa nak balik ke rumah dekat pekan Tg Karang, Adi melepasi rumah pusaka arwah nenek kat kampung ni. Adi pernah duduk kat rumah ni semasa Adi sekolah darjah 1 hingga darjah 6.

Lepas nenek Adi meninggal dunia pada tahun 1998, makcik yang duduk rumah ini, lepas tu makcik pulak meninggal 3 tahun lepas, rumah ini dijaga oleh pakcik Adi pulak . Rumah ni banyak kenangannya pada Adi, yerla zaman zaman sekolah rendah dulu, keluarga Adi duduk kat rumah nenek ni.

Masa Adi lalu rumah ni malam ni, kelihatan ramai orang yang ada kat dalamnya. Adi nampak dari jalan lah..memang setiap tahun pakcik Adi yang duduk kat Puncak Alam dan dari Kepong akan kembali ke rumah ini dan beraya di rumah ini.

Pic: Tengah mengepoww ayam goreng..hehe

Jadi bila Adi sampai kat rumah , Adi cakap kat mak Adi yang rumah embah dah ramai orang...adik beradik mak dah balik kampung......agaknya sebab mak nak jumpa adik adik dia...pukul 12tgh malam mak ajak Adi pergi masuk kampung balik dan jalan jalan jenguk persiapan adik adiknya kat rumah embah tu...hehehe...


Pic: Gelas mini klasik, milik arwah embah...ada banyak lagi ni...

Lama tak masuk rumah pusaka ni, sebab ianya agak uzur juga, mujur pakcik dan anak anaknya telah membaik pulih rumah ni masa bulan ramadhan hari tu...dengan citer satu rumah diarang bergotong royong mencucinya.....nampak bersih dah!!! Yawww..


Pic: TV klasik mak....dah takleh pakai dah ni...siap ada penutup tu..huhu


Masa Adi dan mak sampai, makcik Idah tgh memasak kari ayam untuk makan dengan ketupat...pastu ada ayam goreng lak tu...perghhhh sempat juga membedal ayam goreng ler....so far keadaan rumah ni nampak baik sekali selepas dibaik pulih...yeah...peralatan peralatan milik arwah embah masih lagi boleh digunakan seperti cawan cawan kecil yang selalu kami gunakan semasa hari raya. nostalgia tu...sambil mak dan makcik berborak, sempat juga Adi menyelongkar isi rumah ni...

Pic: TV jenama Sharp Cinytron....

Masa nak balik tu, mak siap tersenyum bila mak tengok TV besar klasiknya masih ada di tempat yang sama sejak hampir 17thn yang lalu. Hahaha Kata emak, televisyen tu Abah Adi belikan untuk mak awal tahun 80an dulu....hehehe...1st tv warna kat kampung katanya...hehehe

Masa nak balik, makcik Idah pujuk mak....

"Esok beraya la kat sini dulu....rindu nak beraya sama sama waktu pagi raya"

Yup selepas arwah embah takde ..dari tahun 1998...cuma sekali jer kami berada di rumah ni di pagi raya...sebab keluarga Adi akan beraya di rumah embah sebelah bapa di Sg Nibong .....

mak cuma tersenyum...


Pic: Rumah Adi di malam raya...

Balik rumah dekat pukul 1pagi jugak...nak tido la..esok mahu beraya ma....tapi pekan Tg Karang tetap meriah dengan org shopping last minit.....beli kuih agaknya.....:)


6 comments:

fae jamal said...

kampung adi kat tanjung karang eyh?
sama laaa...;D

ADIFASHLA said...

yup!

fyza husin said...

tg krng mlm raye mmg meriah sngt3.. bgge kn de kmpg kt tg karang .. sye pon ank jati tg karang gk..hihihi...

fae jamal said...

memang best dpt berya kat kg..;D

edzlin007 said...

Wah...mmg seronok tgk barang2 lama ni. sayu pun ada kan bila teringat balik dulu2.

ADIFASHLA said...

pastilah akan terkenang peristiwa peristiwa lama...hehehe