Monday, October 12, 2009

Perhilitan....

Several weeks ago..Adi dapat surat..terkejut gak..sebab dapat sampul.."Urusan Yang Di Pertuan Agong"...alamak!!!

Dalam hati terdetik....surat apa ni?..takkan surat saman speed trap lak..hahaha...raya belum lagi..alahai kopak la duit raya....

Rupa- rupanya surat dari Jabatan Perlindungan Haiwan Liar dan Taman Negara Malaysia...surat apa pulak....bukak la surat tu dengan penuh tanda tanya...

Laaa....surat cadangan untuk melantik Adi bagi menjadi Duta bagi Perhilitan....but why me?..tu yang menjadi persoalan kepala ni...biasanya duta duta atau jurucakap (spokesperson) ni terdiri dari mereka yang ...let say..most of it perempuan la...terutama yang berkaitan dengan haiwan ni...hahaha...(my personal opinion la)...



Pic: Buku -buku berkenaan haiwan liar dan Taman Negara yang Adi kena study!

Hasil dari surat tersebut , maka Adi bertemu wakil dari PERHILITAN dan sempat Adi tanyakan kenapa dalam banyak banyak orang...Adi yang terpilih?....Hahaha...salah satu sebabnya yang membuatkan Adi tersenyum ialah..pihak Perhilitan membaca blog Adi yang berkaitan lawatan lawatan Adi ke beberapa zoo sebelum ini dan projek projek alam sekitar yang pernah Adi join sebelum ini... yang Adi post kat dalam blog ini.....dalam hati....terdetik.

" Ada gak orang selongkar blog ni!!"

and ada la sebab sebab lain yang mereka dah buat kajian mereka sendiri utk mencari jurucakap bagi pihak jabatan....tu biarlah mereka yang jelaskan nanti.

Perasaan Adi?(soalan klise)..........sejujurnya Adi bangga , excited dan terharu!!!...yup...antara ramai selebriti yang lebih popular dan di kenali...Perhilitan telah memilih Adi...Terima kasih kepada PERHILITAN!!!...sekurang kurangnya serba sedikit Adi boleh berbakti untuk negara bagi membantu dalam menjaga legasi haiwan haiwan liar dan Taman Negara kita. :)..InsyaAllah. I really love animals..honestly i wish one day i can see "blue whale" and cheetah di habitat asal mereka...hahaha...tapi itu yang luar negeri punya.




Pic: Petikan gambar dari KOSMO mengenai operasi menyelamat oleh Perhilitan ke atas seekor harimau yang terkena jerat di Hutan Belum- Temenggor di Gerik .

Kat Malaysia ni antara haiwan yang menarik minat Adi ialah Harimau Belang, Orang Utan dan Tenuk....dont u think nama"Tenuk" tu cute kan?.

Well nanti Adi akan cerita serba sedikit berkenaan tugas dan fungsi Perhilitan ini dan aktiviti aktiviti menarik yang Adi dan Perhilitan akan lakukan....actually ..im inviting semua yang baca blog ni dan kawan - kawan Adi yang lain sama sama mengenali dengan lebih rapat haiwan haiwan liar di negara kita....im sure mesti ada antara kalian yang suka dengan haiwan kan?.

Kalau u guys nak tahu lebih lanjut pasal Perhilitan....pergi sahaja ke alamat web ini:

www.wildlife.gov.my

Ada sesiapa bersedia nak berjumpa dengan Harimau dan gajah?....OOOOOooooooooooo (Tarzan Tg Karang sudah datang.......hahaha)

12 comments:

Azhad said...

Tahniah!! Semoga Tarzan Tanjong Karang akan melaksanakan tugasnya dengan cemerlang!!

ADIFASHLA said...

OOOooooooo...OOOOooooo...InsyaAllah...tarzan makan belacan!!

madam Ja said...

tahniah adi...
ni nama nya rezeki.
jadi tarzan pun elok pe,
berbakti tuk sumer


idoop tarzan adi!!!!
hahahaha~

Aety Hassan said...

tahniah bang, semoga Tarzan Tg Karang dpt membuka mata mereka supaya bersama membantu memelihara & menjaga haiwan2 liar di luar sana.

oooooooo...oooooooooo

(*v*)

Anonymous said...

CAYA LA KAPTEN !!!
u can do it !!
jum masuk hutan !!!
:)

Mrs Camillo said...

salam...

abang, haha.. saye lagi kan?
sebboookkk je~

:)
kalo abang nak g memane activity tu boleh tak saya nak ikut? :)

saya start cuti ujung bulan 11 sampai tenga bulan 1.

ini emel saya: zyeayd@gmail.com

saya cek emel hari-hari. :)

ngahaha!

** SaLLy ** said...

wahhhhh..tahniah2 adi...akhirnyaaa..walaupun rombongan cik kiah ke zoo kite blm terlaksana tp kapten kite dh jadi Duta... :)

Rusma Gadis Ungu said...

OOOooooo...
hai abg adi!!
tahniahlah kt tarzan tg karang jadi duta PERHILITAN!!
semoga kita dapat lebih menyayangi haiwan2 liar ini....

Rusma Gadis Ungu said...

OOOooooo...
hai abg adi!!
tahniahlah kt tarzan tg karang jadi duta PERHILITAN!!
semoga kita dapat lebih menyayangi haiwan2 liar ini....

faRah said...

congrates abg adi...
semoga berjaya dlm misi yg diberi..chaiyoK cHaiyOk TarZan Tg Karang...

Edzlin said...

wahhh tahniah la abg adi. abg adi mmg sesuai pun jd duta perhilitan, saya pun masa memula start suka baca blog ni bila abg adi posting sal zoo singapore tu. baca pun dah tau abg adi sukakan haiwan dan alam sekitar.

haha lama tak dgr nama tenuk. saya selesa panggil tapir je, mmg cute...manja lak tu. lepas ni leh la join event nampak abg adi.best2

ADIFASHLA said...

Thanks semua..naka jaka semua datang ke Zoo Melaka hujung minggu ni 24-25 kalau ada kelapangan sempena Sambutan Minggu Haiwan Liar.