Sunday, September 19, 2010

Kurangkan segala yang tak baik dalam makanan!!

Hari ni Adi pergi makan tengahari di luar bersama kawan kawan ofis, lepas tu bila balik semula kat ofis, ada pameran kesihatan di dalam pejabat ni, jadi di kesempatan itu , Adi pun cubalah untuk membuat uji kesihatan yang ringkas iaitu menguji tahap tekanan darah dan juga kandungan gula dalam darah...oklah ...bayar pun RM3 Ringgit jer...hehehe...

Actually Adi ni agak penakut sikit kalau dengan benda benda medic ni..terutama kalau "bau" hospital...hehehe...


So bila dah buat pemeriksaan tu, pegawai kesihatan tu cakap tekanan darah Adi agak tinggi dan kandungan gula dalam darah juga tinggi katanya....tapi dia kata jangan risau , sebab Adi baru lepas berjalan dan juga baru lepas makan tengah hari..so ianya serba sedikit mempengaruhi bacaan ujian!! Dia tahu sebab dia tanya Adi..baru lepas makan ker?......and i said YES!!


Tapi Adi memang cuak juga bila pegawai tu bagi tahu macam itu..alamak..stress kerja ker ni?..hahaha..so di usia 30an ni , Adi kenalah menjaga makan dan minum , walaupun aktif bersukan , kita tak tahu kan!! Alamak!! So no more sugar and no more salty food la....bukan tak boleh...tapi Adi nak cuba kurangkan la....:) Pegawai tu juga kata kurangkan makan makanan yang berasaskan daging jugak......:) dan minum banyak air!!

Pic: Mesin ini dinamakan sebagai Sphygmomanometer

Lepas jer pegawai tu cakap macam tu...Adi pun terus beli mesin penguji tekanan darah yang dia pun jual...actually dia tak offer pun..Adi yang nak beli....cuak punya pasal la...hehehe...so sekarang kalau takde buat apa -apa kat rumah...hobi Adi adalah ukur blood presure sendiri!! Hahaha.....

5 comments:

edzlin007 said...

abg adi, mesin tu berapa ringgit? nak beli jugalah

ADIFASHLA said...

hari tu ada nampak kat Watson ..dalam harga RM130 - RM200...

armouris said...

info tentang gula di SIHAT SELALU - Bahaya Gula

edzlin007 said...

ok thanks abg adi.

ADIFASHLA said...

thanks Armouris...